🔹Якщо дитина до вас звернулась — відповідайте чемно та доброзичливо
🔹Питайте дозволу допомогти. Можливо, для дитини важливо виконати задачу самостійно.
🔹Якщо дитина вам заважає, спокійно скажіть тому, хто з нею: «Вибачте, мені неприємно/боляче/шумно, чи не могли б Ви.....».
🔹Не лякайте і не соромте дитину: «Як не соромно, такий великий їздиш у колясці!», «Чого ти не хочеш розмовляти?»...
🔹Не обговорюйте дитину в її присутності, навіть якщо ви думаєте, що «він/вона все одно нічого не розуміє».
🔹Перш ніж звернутися до дитини, спитайте дозволу дорослого. Надалі — звертайтеся до дитини, навіть якщо простіше спілкуватися з її супроводжуючим.
🔹Запитайте дозволу перш ніж торкнутися дитини з порушенням зору.
🔹Поверніться обличчям до дитини з порушенням слуху і чітко промовляйте слова — більшість з них вміє читати по губах.
🔹Якщо дитина пересувається у кріслі, присядьте, щоб бути на рівні очей з нею.
@Анна Хворова, експертка проєкту СПІЛЬНО від ЮНІСЕФ
Діти з особливими освітніми потребами (ООП) мають право на якісну позашкільну освіту. Позашкільна освіта має забезпечити розвиток їхніх здібностей та обдарувань із урахуванням індивідуальних потреб та інтересів, зокрема у соціалізації, професійному визначенні та інтеграції в суспільство.
ЯК
ЗАРАХОВУЮТЬ ОСІБ З ООП ДО ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ?
У разі звернення
особи з ООП або батьків дитини з ООП до закладу позашкільної освіти,
інклюзивний клас або група утворюється в обов’язковому порядку.
Для утворення такої групи /
класу необхідно надати:
1. Заяву
повнолітньої особи чи одного з батьків (законного представника) дитини про
зарахування до закладу позашкільної освіти, в якій зазначено необхідність
утворення інклюзивної групи / класу.
2. Копії
висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну
оцінку розвитку дитини чи індивідуальної програми реабілітації повнолітньої
особи з інвалідністю, що завіряються власноруч. Керівник закладу
позашкільної освіти не має права відмовити в зарахуванні дитини з ООП, окрім як
за наявності протипоказань для занять у спортивних, спортивно-технічних,
туристських і хореографічних об’єднань. Для навчання за переліченими напрямами
особи, в зокрема, і особи з ООП, мають надати медичну довідку про
відсутність протипоказань.
ЯК ОРГАНІЗУВАТИ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ДЛЯ ОСІБ З ООП У ЗАКЛАДІ
ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ?
· Для
осіб з ООП в інклюзивних групах/класах закладів позашкільної освіти
розробляється індивідуальна програма розвитку (ІПР):
- для дитини з ООП педагогічні
працівники складають ІПР відповідно до потреб, зазначених у висновку
інклюзивно-ресурсного центру за участі принаймні одного з батьків (законних
представників) дитини. Перелік цих працівників затверджується наказом керівника
закладу освіти;
- для повнолітньої
особи з ООП педагогічні працівники складають ІПР відповідно до потреб,
зазначених в індивідуальній програмі реабілітації особи з інвалідністю та
погоджується з нею.
· Педагогічні працівники повинні індивідуально адаптувати освітній
процес у такий спосіб, аби кожна дитина могла розвиватися відповідно до своїх
можливостей.
· Гранична кількість осіб із ООП в інклюзивній групі/класі не
встановлена. Оптимальну кількість дітей з ООП в групі/класі визначає керівник
закладу з урахуванням індивідуальних особливостей цих дітей, специфіки
освітньої програми, необхідного матеріально-технічного забезпечення, можливості
забезпечити безпечне освітнє середовищ і можливості педагогічного працівника
якісно організувати навчання за обраною наповнюваністю.
· Посада асистента педагогічного працівника в закладах позашкільної
освіти не передбачена. Соціальні потреби дитини з ООП допомагає задовольняти
асистент дитини – соціальний робітник, один із батьків або особа,
уповноважена ними.
Інклюзія — це процес реального включення осіб з особливими потребами в
активне суспільне життя.
Інклюзивна
освіта дозволяє:
— Розвивати
індивідуальні сильні сторони і таланти дитини;
—
Приймати всіх дітей без виключення в позашкільну систему і суспільство;
—
Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади;
—
Залучати батьків в процес навчання і життя позашкільного закладу;
—
Розвивати культуру поваги і належності. Мати можливість навчатися і поважати
різні здібності інших;
—
Створювати дружні стосунки з іншими дітьми;
—
Позитивно впливати на заклад та поважати різноманіття і включення на більш
широкому рівні.
- ОРГАНІЗАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
- ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ФОРУМ "ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА БЕЗ БАР'ЄРІВ. МОДЕЛЬ МАЙБУТНЬОГО"
- ПОСІБНИК "ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА"
- Методичний посібник з музикотерапії для дітей дошкільного віку зі складними порушеннями психофізичного розвитку
- ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ПОРЯДКУ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
- ДІТИ З ООП ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ЇХ НАВЧАННЯ
- СТВОРЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ООП
- ОРГАНІЗАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
- ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ФОРУМ "ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА БЕЗ БАР'ЄРІВ. МОДЕЛЬ МАЙБУТНЬОГО"
- ПОСІБНИК "ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА"
- Методичний посібник з музикотерапії для дітей дошкільного віку зі складними порушеннями психофізичного розвитку
- ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ПОРЯДКУ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
- ДІТИ З ООП ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ЇХ НАВЧАННЯ
- СТВОРЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ООП